اضافه شدن واگن های آلومینیومی به ناوگان ریلی

اضافه شدن واگن های آلومینیومی به ناوگان ریلی

اضافه شدن واگن های آلومینیومی به ناوگان ریلی

معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از اضافه شدن واگن های جدید آلومینیومی اروپایی با قیمت مناسب به ناوگان ریلی، در پی انعقاد قراردادهای جدید با شرکت های صاحب نام و افزایش عمق داخلی سازی خبر داد.

به نقل از ایرنا، بهزاد اعتمادی با بیان این مطلب، افزود: یکی از اساسی ترین نیازهای کشور در شرایط حاضر، توسعه صنعت ریلی بویژه در حومه کلانشهرهاست.

وی با اشاره به اینکه روزانه فقط در پایتخت شاهد ورود و خروج بیش از پنج میلیون نفر از مناطق شرقی، غربی و جنوبی تهران هستیم، تصریح کرد: این مساله ترافیک خودرویی و آلایندگی زیادی به همراه دارد و در صورت توسعه خطوط ریلی در حومه پایتخت، بخش زیادی از مشکلات این حوزه کاهش خواهد یافت.

اعتمادی با اشاره به طرح تامین ۲ هزار دستگاه واگن مترو برای تهران و ۹ کلانشهر دیگر کشور، بیان کرد: تاکنون مناقصه بین المللی برای تامین ۶۳۰ دستگاه مترو در تهران برگزار و برنده آن مشخص شده که پیش از سال ۹۹ به ناوگان ریلی اضافه خواهند شد.

معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: برای تامین تعداد باقی مانده واگن ها نیز در نظر داریم تا آن را از طریق مذاکره با شرکت های اروپایی و ترک تشریفات به پیش ببریم.

اعتمادی با اشاره به مشخص شدن حدودی قیمت ها، افزود: مناقصه های جدید با قیمتی حدود ۳۰۰ هزار دلار پایین تر از آخرین قیمت های ارایه شده برای هر واگن خواهد بود و اکنون شرایطی فراهم شده تا از واگن های آلومینیومی اروپایی با قیمت مناسب استفاده کنیم.

معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو ادامه داد: از آنجایی که تیراژ تولید واگن ها بالا بوده و قرار است عمق ساخت داخل در این قراردادها تا ۵۵ درصد افزایش یابد، شاهد رقابتی و منطقی تر شدن قیمت ها از سوی خارجی ها هستیم.

بنابر این گزارش، در ماه های پایانی سال گذشته قرارداد همکاری تامین و ساخت ۴۵۰ دستگاه مترو برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز بین ایدرو و شرکت پوژن چین و قرارداد همکاری تامین و تولید ۹۶۰ دستگاه مترو تهران و کرج بین با شرکت اشتدلر(Stadler) سوئیس، نهایی شده است.

بر اساس اعلام کارشناسان، بدون ورود به ساخت داخل تجهیزات اصلی ناوگان و فقط با تمرکز بر بدنه، تزئینات و مونتاژ ناوگان امکان افزایش سهم ساخت داخل به میزان بیشتر از ۲۶ تا ۳۰ درصد فراهم نخواهد بود.

همچنین کارشناسان صنعت ریلی معتقدند که اکنون حجم ساخت داخل در انواع واگن های تولیدی شامل واگن باری ۹۰ درصد، واگن مسافری (بین شهری)۸۰ درصد، واگن های خودکشش بین شهری و حومه ۲۵ درصد، واگن های مترو ۲۸ درصد و انواع لوکوموتیو ۵۵ درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *