با ما در تماس باشید

آلومینیوم در ساخت پیچ و مهره - عصر صنعت اشراق

آلومینیوم در ساخت پیچ و مهره
کارشناس عصر صنعت اشراق
7 ژوئن 2020
مقالات
1130 بازدید

کاربرد آلومینیوم در ساخت پیچ و مهره

انتخاب این فلز به عنوان یک فلز اتصال‌دهنده و کاربرد آلومینیوم در ساخت پیچ و مهره بسیار چالش‌برانگیز است. زیرا آلومینیوم، در کنار فلزات دیگر بسیار مستعد خوردگیست و در صورتی که به موارد متالورژیکی اهمیت داده نشود؛ به سرعت آلومینیوم در نقش آند فداشونده قرار می‌گیرد و خورده می‌شود.

در شکل زیر نمونه‌ای از خوردگی پیچ آلومینیومی را می‌بینیم که می‌تواند اتفاق رایجی باشد اگر به موارد مربوط به خوردگی آلومینیوم اهمیت داده نشود.

 

آلومینیوم در ساخت پیچ و مهره

 

آلومینیوم به علت داشتن خواصی هم‌چون انعطاف‌پذیری بالا، استحکام مناسب، سبک بودن و…، می‌تواند به عنوان پیچ و مهره، انتخاب فوق‌العاده‌ای باشد اما باید موارد مهمی را مورد توجه قرار دارد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

به طور مثال اتصالات آلومینیومی در صنایع هوافضا کاربرد دارد که با توجه به اهمیت بالای این صنعت، مقدار کوچکی خوردگی، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به جا بگذارد.

نمونه‌ای از کاربرد پیچ و مهرۀ آلومینیومی در ساخت هواپیما را می‌توانید اینجا بخوانید.

 

آلومینیوم در ساخت پیچ و مهره

 

جنس آلیاژ مورد استفاده در پیچ و مهره معمولا آلومینیوم ۲۰۲۴، ۶۰۶۱ و یا آلیاژهای سری ۷۰۰۰ است که می‌توانید با برقرای تماس با همکاران ما در قسمت فروش شرکت عصر صنعت، از قیمت محصولات اطلاع پیدا کنید.

آلومینیوم را به عنوان پیچ و مهره فقط بر روی فلزات خاصی می‌توان استفاده کرد از جمله:

فولاد پوشش‌دار

هرچند که هر فلزی اگر به صورت پوشش‌دار باشد می‌توانیم از آلومینیوم به عنوان اتصال‌دهندۀ آن استفاده کنیم ولی فولاد زنگ‌نزن با توجه به این‌که مقاومت بالایی در برابر خوردگی از خودش نشان می‌دهد؛ حتی در صورت خراشیدگی سطحی و از بین رفتن پوشش، باز هم می‌تواند فلز پایۀ مناسبی برای اتصالات آلومینیومی باشد.

معمولا برای جلوگیری از خوردگی احتمالی اتصالات آلومینیومی، بر روی آن‌ها، یک لایۀ مقاوم، پوشش داده می‌شود و تا زمانی که این لایه روی اتصال وجود داشته باشد، آلومینیوم در برابر هر نوع خوردگی مصون است.

 

آلومینیوم در ساخت پیچ و مهره

 

به عنوان مثال فلز پایه می‌تواند فولاد گالوانیزه شده باشد. ورق گالوانیزه مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد اما با گذشت زمان پیوند بین سطح فولاد و پوشش گالوانیزه کم می‌شود بنابراین می‌توانیم انتخاب‌های دیگری هم داشته باشیم.

با توجه به قیمت مناسب‌ گالوانیزه نسبت به سایر پوشش‌ها، معمولا از همین نوع پوشش استفاده می‌شود.

آلومینیوم

با توجه به یکسان بودن سطح فلز پایه و اتصال، هیچ کدام از دو فلز در خوردگی نسبت به یک‌دیگر ارجحیت پیدا نمی‌کنند.

اتصالات آلومینیوم لزوما بهترین اتصال نیستند و موارد محدودکنندۀ زیادی دارند از جمله مقاومت برشی بسیار پایین آلومینیوم که موارد مصرف این نوع اتصال را به شدت محدود می‌کند.

اتصال‌دهنده‌های غیرفلزی

این نوع از اتصال‌دهنده‌ها شاید مقاومت اتصالات فلزی را نداشته باشند ولی با توجه به این‌که در این اتصالات دغدغۀ خوردگی وجود ندارد در بسیاری از موارد کاربرد دارند از جمله صنایع غذایی و پزشکی.

 

آلومینیوم در ساخت پیچ و مهره

 

بیشتر بخوانید :

دمای ذوب آلومینیوم

تفاوت آلومینیوم خشک و نرم در چیست؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

_____

نظرات مشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما

دفتر مرکزی

آدرس: تهران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان مکران شمالی نبش کوچه گل، پلاک ۱، واحد ۶، طبقه سوم

ارتباط با ما

دفتر غرب:

تهران، کیلومتر ۴ جادۀ قدیم تهران کرج

کارخانه:

تهران، شهرک صنعتی عباس‌آباد

ساعات کار:

شنبه تا چهار شنبه:        8:30 – 17:00

پنج شنبه :                    8:30 – 12:30

تمامی حقوق این سایت برای شرکت عصر صنعت اشراق محفوظ است.

0:00
0:00