با ما در تماس باشید

مقایسه آلومینیوم ۶۰۶۱ و ۲۰۲۴ - عصر صنعت اشراق

مقایسه آلومینیوم ۶۰۶۱ و ۲۰۲۴
کارشناس عصر صنعت اشراق
6 می 2018
مقالات
892 بازدید

مقایسه آلومینیوم ۶۰۶۱ و ۲۰۲۴

آلومینیوم به خاطر تنوع گروه‌های آلیاژی کاربرد زیادی در صنایع دارد. اگرچه همین تنوع باعث می‌شود تا انتخاب آلومینیوم مناسب برای کاربرد مورد نظر، امری دشوار باشد. به همین دلیل شناخت خواص آلیاژهای مختلف برای تولید کنندگان بسیار ضروری است.

آلیاژهای ۶۰۶۱ و ۲۰۲۴ از آلیاژهای پر کاربرد در صنایع هستند. با وجود برخورداری از خواص مشترکی همچون: وزن کم، مقاومت به خوردگی خوب و استحکام بالا، هر یک از ویژگی‌های منحصر به فردی نیز برخوردار هستند.

 

مقایسه آلومینیوم ۶۰۶۱ و ۲۰۲۴

 

شناخت آلیاژ

هر دو آلیاژ آلومینیومی ۲۰۲۴ و ۶۰۶۱، آلیاژهای کارشده هستند که از سیستم نام گذاری ۴ حرفی پیروی می‌کنند. در این سیستم اولین عدد، عنصر آلیاژی اصلی را مشخص می‌کند. در گروه آلیاژی ۲۰۰۰ آلومینیوم، که آلیاژ ۲۰۲۴ نیز شامل آن می‌شود؛ عنصر اصلی مس است.

گروه آلیاژی ۶۰۰۰ ،مانند ۶۰۶۱، دارای عناصر اصلی منیزیم و سیلیکون هستند.

مقایسه گروه‌های آلیاژی ۲۰۰۰ و ۶۰۰۰ آلومینیوم

گروه آلیاژی ۲۰۰۰ آلومینیوم، عملیات حرارتی پذیر، دارای استحکام و مقاومت به خستگی بالا هستند و همانطور که قبلا اشاره شد، عنصر اصلی آلیاژی در این گروه مس است. به خاطر استحکام عالی این گروه در دامنه‌ی وسیع دمایی، معمولا در صنایع هوافضا و هواپیما سازی از این آلیاژ استفاده می‌شود. این گروه به شدت به ترک‌های گرم و خوردگی تنشی ناشی از جوشکاری حساس‌اند؛ بنابراین باید با دستورالعمل‌های بسیار خاصی جوشکاری شوند. برای بعضی آلیاژها در این گروه جوشکاری قوسی امکان پذیر نیست.

آلیاژهای گروه ۶۰۰۰ آلومینیوم، مینزیم و سیلیکون عناصر اصلی این گروه هستند. آلیاژهای این گروه عملیات حرارتی پذیرند و به همین دلیل در اکستروژن‌ها، اجزای ساختمانی و در تولیداتی که نیاز به جوشکاری دارند بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این آلیاژها به شدت مستعد ترک خوردن هستند و به همین دلیل جوشکاری قوسی توصیه نمی‌شود؛ مگر اینکه فلز پرکننده (فیلر) به مقدار زیاد و کافی استفاده شود.

خواص ویژه‌ی آلومینیوم ۲۰۲۴ و ۶۰۶۱ چیست؟

هنگامی که حرف مقایسه دو آلیاژ پیش می‌آید، دانستن خواص دقیق آن‌ها ضروری است. ۲۰۲۴ دارای استحکام بالایی است و اساسا به دلیل همین استحکام بالایش به همراه مقاومت به خستگی خوب و نسبت استحکام به وزن بالایش شناخته شده می‌شود.

در جدول زیر مقایسه‌ای از خواص این دو آلیاژ را خواهیم داشت.

 

مقایسه آلومینیوم ۶۰۶۱ و ۲۰۲۴

 

کاربردهای متداول آلومینیوم ۲۰۲۴ و ۶۰۶۱

هر دو آلیاژ کاربردهای زیادی در صنعت دارند. آلیاژ ۲۰۲۴ معمولا اکسترود می‌شود و به دو صورت ورق نازک و ضخیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به خاطر استحکام و مقاومت به خستگی بالایش در صنایع هواپیماسازی، مخصوصا بال‌ها و بدنه که بیش‌تر تحت تنش قرار دارند؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش عظیمی از صنعت حمل و نقل از این آلیاژ استفاده می‌کند. در ساخت بسیاری از منیفیلدهای بزرگ هیدرولیک نیز از ۲۰۲۴ استفاده می‌شود.

آلیاژ ۶۰۶۱ در بسیاری از صنایع کاربرد دارد اما بیش‌تر در صنایع ساختی و به خصوص خودرو سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. صنایع موتورسیکلت سازی، قایق سازی، دوچرخه سازی، کپسول‌های غواصی، لنز دوربین‌ها، قرقره قلاب ماهیگیری، کپسول‌های آتش نشانی و نگه دارنده‌های سیستم‌های الکتریکی، سایر کاربردهای این گروه آلیاژی است. لازم به ذکر است که همچنان این آلیاژ در بخش‌هایی از صنایع هواپیما سازی استفاده می‌شود.

چگونه آلیاژ مناسب را برای کاربرد مورد نظر انتخاب کنیم؟

تولید کنندگان همیشه برای انتخاب آلیاژ، باید چک لیستی از ملاحظات مورد نظرشان داشته باشند. شما بهترین درک از پروژه خود را دارید و هنگامی که مواد مختلف را با هم مقایسه می‌کنید ، باید اولویت‌هایتان را در نظر داشته باشید.

سوال های اساسی که در نظر دارید؛ باید شامل موارد زیر باشد:

 – آیا آلیاژ مورد نظر در بازار وجود دارد (در دسترس هست) ؟
 – آیا کاربرد مورد نظر شما نیازمند شکل پذیری بالا است؟
 – آیا جوشکاری بخشی از فرآیند تولید شماست؟
 – آیا ماشین کاری در تولید محصول شما فاکتور مهمی است؟
 – آیا محصول شما قرار است در معرض مواد خاصی قرار بگیرد (به طور خاص، آب دریا یا سایر محیط‌های خورنده)؟
 – آیا در کاربرد مورد نظر شما نیاز به عملیات حرارتی وجود دارد؟
 – نسبت استحکام به وزن تا چه اندازه مهم است؟

فارغ از اینکه چک لیست بالا را چگونه پاسخ دهید، همواره آلیاژ آلومینیومی وجود دارد که تمام احتیاجات شما از لحاظ کاربرد را برآورده کند. همکاران ما در شرکت عصر صنعت اشراق، همواره آماده پاسخ گویی و ارائه مشاوره رایگان به شما در خصوص انتخاب نوع آلیاژ آلومینیومی برای کاربرد مورد نظر شما هستند. همچنین این شرکت، با داشتن طیف وسیعی از محصولات، آمادگی ارائه خدمات به صنایع و مشتری‌های خود (اعم از خرده فروشی و عمده فروشی)  را دارد.

بیش تر بخوانید :

مقایسه آلومینیوم ۶۰۶۱ و ۷۰۷۵
آلیاژ آلومینیوم ۶۰۶۱
آلیاژ آلومینیوم ۲۰۲۴
ورق آلومینیوم ۶۰۶۱
ورق آلومینیوم ۲۰۲۴

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

_____

نظرات مشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما

دفتر مرکزی

آدرس: تهران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان مکران شمالی نبش کوچه گل، پلاک ۱، واحد ۶، طبقه سوم

ارتباط با ما

دفتر غرب:

تهران، کیلومتر ۴ جادۀ قدیم تهران کرج

کارخانه:

تهران، شهرک صنعتی عباس‌آباد

ساعات کار:

شنبه تا چهار شنبه:        8:30 – 17:00

پنج شنبه :                    8:30 – 12:30

تمامی حقوق این سایت برای شرکت عصر صنعت اشراق محفوظ است.

0:00
0:00